Alkoholin kulutusta ja käyttöä mittaava AUDIT seulontatesti on WHO:n kehittämä työkalu. Testi auttaa arvioimaan, onko alkoholinkäyttö riskikäyttöä, haitallista käyttöä vai onko alkoholi päässyt muodostumaan riippuvuudeksi. Se tarjoaa myös välineitä pohtia omaa suhdetta alkoholiin.
Blogi
Onko terveydenhoito vinoilua?
Sairaanhoitaja hoitaa sairaita, johan sen tittelikin kertoo ja terveydenhoitaja terveitä. Eikö niin?
Näinhän se varmasti "paperilla" on, mutta kyllä jokainen terveydenhuollon ammattilainen on velvollinen hoitamaan myös terveyttä.
Miten se terveydenhoito onnistuu esimerkiksi päivystyksessä, jossa on vain sairaita ihmisiä, entä vuodeosastolla?
Onko...
Päihteiden käyttö puheeksi - vaikea aihe?
Päihteiden käytöstä kysyminen voi tuntua vaikealta. Sote-ammattilaisena voin sanoa potilaalle, että minun pitää kysyä päihteistä, koska meillä on sellainen ohje.
Kuinka kehitytään paremmiksi kuuntelijoiksi?
Kuunteleminen ja kuuleminen eivät ole sama asia. Voimme kuunnella, mutta emme välttämättä oikeasti kuule, mitä meille sanotaan.
Kuinka usein viestintämme johtaa väärinkäsityksiin? Arjessa tämä saattaa tarkoittaa pientä harmia, mutta joissain tilanteissa sillä voi olla vakavampiakin seurauksia.
Olen saanut tehdä töitä hoitoalalla yli 20 vuoden ajan monissa eri yksiköissä, ja olen oppinut, että kaikki kohtaamiset eivät suju toivotulla tavalla. Haastavat tilanteet ovat kuitenkin olleet innostavimpia oppimiskokemuksia ja suunnanneet mielenkiintoani yhä enemmän laadukkaan vuorovaikutuksen harjoittelemiseen.
Vuorovaikutus ei ole pelkästään sitä, mikä näkyy ja kuuluu meistä ulospäin. Se on myös sitä, miten olemme sisäisesti vuorovaikutuksessa itsemme kanssa. Sisäinen vuoropuhelu vaikuttaa kykyymme kohdata haasteita ja siihen, kuinka näemme itsemme ja ympäröivän maailman. Nämä ovat edellytyksiä laadukkaalle vuorovaikutukselle muiden kanssa.
Kiireisessä työympäristössä jokainen minuutti lasketaan tarkkaan. Saattaa tuntua houkuttelevalta hoitaa asiat nopeasti ilman, että pysähdytään kuuntelemaan ja ymmärtämään asiakkaan todellisia tarpeita. Kuitenkin panostaminen vuorovaikutukseen voi tuoda merkittäviä pitkän aikavälin hyötyjä. Kun asiakas kokee tulevansa kuulluksi ja ymmärretyksi,...
Voiko laadukkaalla vuorovaikutuksella vähentää kiirettä?
Korvaako määrä laadun elinvuosissa?
Korvaako määrä laadun elinvuosissa?