Miksi seminaarilipun hinta on tämä?

10.02.2025

Saan aina silloin tällöin kysymyksiä siitä, mistä seminaarilipun hinta koostuu. Ymmärrän hyvin nämä pohdinnat. Kaikille ei välttämättä ole selvää, mistä seminaarin kustannukset muodostuvat.

Siksi haluan avata tätä asiaa mahdollisimman läpinäkyvästi.

Yhdenkään tapahtumajärjestäjän tavoitteena ei ole tehdä mahdollisimman kallista tapahtumaa, vaan tarjota laadukas ja sujuva kokemus osallistujille.

Seminaarin onnistuminen vaatii ainakin seuraavia asioita:

👉 Tilassa on toimiva tekniikka, jotta kaikki kuulevat ja näkevät hyvin.
👉 Tarjoilut ovat kunnollisia.
👉 Puhujat eivät ole "ihan keitä vaan"
👉 Osallistujat voivat verkostoitua sekä päivällä että iltatilaisuudessa.
👉 Myös etäosallistujat saavat laadukkaan kokemuksen striimin kautta.

Yhden päivän seminaarin kustannukset ovat noin 20 000 euroa, josta melkein 50 % menee pelkästään seminaaritilaan ja tarjoiluihin. Loput 50 % koostuvat puhujapalkkioista, tekniikasta, iltatilaisuudesta, esiintyjäpalkkiosta ja markkinoinnista sekä ns. oheistuotteista (merchandise).

En avaa tätä siksi, että haluaisin perustella hintaa, vaan siksi, että ymmärrys lisääntyy. Mitä enemmän panostetaan laatuun, sitä suuremmiksi kasvavat kulut.

Haluan myös korostaa, että en puhu muiden tapahtumajärjestäjien puolesta, enkä tiedä, minkälaisia sopimuksia muilla on. Jokainen tapahtuma on erilainen ja kulurakenteet vaihtelevat varmasti tapahtuman koosta, puhujista ja järjestelyistä riippuen. Avaan tässä vain sitä, mitä itse tiedän ja mikä pätee minun järjestämiin ja organisoimiin seminaareihin.

Lopuksi vielä yksi tärkeä asia. Tämä on minulle liiketoimintaa. Tämä ei ole harrastus tai hyväntekeväisyystyötä, vaan työtä, jolla maksan laskut ja ostan ruokaa pöytään, kuten jokainen meistä omalla alallaan. 

Ari Kärkkäinen, sairaanhoitaja YAMK, yksilö- ja työyhteisöcoach
puh 044 2396 821 / ari.karkkainen@entratum.fi