Kuinka usein viestintämme johtaa väärinkäsityksiin? Arjessa tämä saattaa tarkoittaa pientä harmia, mutta joissain tilanteissa sillä voi olla vakavampiakin seurauksia.
Blogi
Olen saanut tehdä töitä hoitoalalla yli 20 vuoden ajan monissa eri yksiköissä, ja olen oppinut, että kaikki kohtaamiset eivät suju toivotulla tavalla. Haastavat tilanteet ovat kuitenkin olleet innostavimpia oppimiskokemuksia ja suunnanneet mielenkiintoani yhä enemmän laadukkaan vuorovaikutuksen harjoittelemiseen.
Vuorovaikutus ei ole pelkästään sitä, mikä näkyy ja kuuluu meistä ulospäin. Se on myös sitä, miten olemme sisäisesti vuorovaikutuksessa itsemme kanssa. Sisäinen vuoropuhelu vaikuttaa kykyymme kohdata haasteita ja siihen, kuinka näemme itsemme ja ympäröivän maailman. Nämä ovat edellytyksiä laadukkaalle vuorovaikutukselle muiden kanssa.
Kiireisessä työympäristössä jokainen minuutti lasketaan tarkkaan. Saattaa tuntua houkuttelevalta hoitaa asiat nopeasti ilman, että pysähdytään kuuntelemaan ja ymmärtämään asiakkaan todellisia tarpeita. Kuitenkin panostaminen vuorovaikutukseen voi tuoda merkittäviä pitkän aikavälin hyötyjä. Kun asiakas kokee tulevansa kuulluksi ja ymmärretyksi,...
Voiko laadukkaalla vuorovaikutuksella vähentää kiirettä?
Korvaako määrä laadun elinvuosissa?
Korvaako määrä laadun elinvuosissa?
Avoimuus työyhteisössä – pelkkiä sanoja?
Minulla on ollut ilo työskennellä coachina eri työyhteisöjen kanssa. Ennen jokaisen prosessin alkua luomme yhdessä tavoitteiden lisäksi pelisäännöt, joiden tavoitteena on tukea avointa keskustelua ja turvallisuutta. Joskus luomme listan pelisäännöistä ja joskus keskustelemme turvallisuudesta ja avoimuudesta ja sitä kautta nämä pelisäännöt...
Onko kuulluksi tuleminen itsestäänselvyys?
Kuulluksi tulemisen tunne on yksi ihmisen perustarpeista. Jokaisella meistä on varmasti kokemuksia siitä, kun emme ole tulleet kuulluiksi. Kenties vastapuoli on näpytellyt kännykkää, puhelin on soinut kesken keskustelun, tai ympärillä on ollut muita häiriötekijöitä. Nämä esimerkit ovat konkreettisia ja helposti havaittavissa.
Kohtaaminen on avain hyvään hoitoon
👉 Sain kerran palautteen luennolleni osallistuneelta henkilöltä. Luentoni aiheena oli "Haastavat asiakastilanteet". Tässä luennossani, kuten lähes kaikissa koulutuksissanikin, asiakkaan kohtaaminen saa merkittävän roolin.
Sain palautetta Turvallinen työyhteisö- koulutukseemme liittyen. Koulutuksen otsikko herätti palautteen antajassa käsityksen, että koulutuksessa paneudutaan työyhteisön sisäiseen kommunikointiin ja vuorovaikutukseen ja sitä kautta turvallisuuteen.