Mitä voimme oppia viestintäämme lentoliikenteestä?

25.11.2024

Kuinka usein viestintämme johtaa väärinkäsityksiin? Arjessa tämä saattaa tarkoittaa pientä harmia, mutta joissain tilanteissa sillä voi olla vakavampiakin seurauksia.

Lentoliikenteessä väärinymmärryksiä vältetään tarkkaan määritellyillä viestinnän käytännöillä, joista voimme ottaa opiksi myös omassa arjessamme.

Lentäminen on yksi maailman turvallisimmista matkustustavoista, ja yksi keskeinen turvallisuustekijä on viestintä. Lentokoneessa on aina kaksi lentäjää, joista toinen lentää ja toinen hoitaa radioliikennettä. Vaikka pienkoneilla lennetään usein yksin, viestinnän perusperiaatteet pysyvät samoina, tosin yksi varmistaja on vähemmän.

Lennonjohto määrittää lentokoneille lentokorkeuden, reitit ja nopeudet, ja kaikki tämä tapahtuu viestinnän välityksellä.

Kun lennonjohto antaa esimerkiksi käskyn: "Continue descent FL 170" (jatka laskeutumista lentopinnalle 170), käytetään selkeyden vuoksi numeromuotoa "one, seven, zero" välttäen epäselvyyttä. Radioliikennettä hoitava lentäjä lukee ohjeen ääneen takaisin lennonjohdolle ja jos viestiä ei toisteta oikein, lennonjohto korjaa sen välittömästi.

Tämän jälkeen ohjaava lentäjä toistaa lentokorkeuden ääneen koneessa: "FL one seven zero" ja asettaa sen autopilottiin. Radioliikennettä hoitava lentäjä varmistaa asetuksen vielä sanomalla: "Check." Näin varmistetaan, että jokainen ymmärtää ja toteuttaa annetut ohjeet tarkasti. Virheille jää vähän tilaa ja tulkinnan mahdollisuus pienenee huomattavasti.

Kun koneessa on ongelma, muuttuu lennonjohdon fraseologia huomattavasti kohteliaammaksi.

Mitä jos toimisimme omassa viestinnässämme samalla tavalla? Moni väärinymmärrys ja pieleen mennyt tulkinta jäisi tapahtumatta.

Toinen mielenkiintoinen lentoliikenteen viestinnän piirre liittyy haastaviin tilanteisiin. Kun koneessa on ongelma, muuttuu lennonjohdon fraseologia huomattavasti kohteliaammaksi. Normaalisti hyvin yksioikoiset käskyt saavat tilalle avuliaisuutta ja inhimillisyyttä korostavia lauseita, kuten:

"What can I do for you, Sir/Ma'am?"
"Let me know if you need anything."

Nämä yksinkertaiset lauseet voivat tehdä haastavista tilanteista sujuvampia ja vähentää jopa stressiä. Miksi emme käyttäisi niitä enemmän myös omassa viestinnässämme? Tällainen sanavalinta osoittaa, että kuuntelemme, haluamme auttaa ja olemme mukana tilanteessa.

Kuulluksi tuleminen on yksi ihmisen perustarpeista, ja yksi varma tapa tuottaa kuulluksi tulemisen tunne on sanoa ääneen, mitä kuulit ja varmistaa, että ymmärsit oikein. Tämä toimii niin työelämässä, ihmissuhteissa kuin arjen pienissä hetkissä.

PS: En ole lentäjä, mutta seuraan kiinnostuksella ilmailuviestintää esimerkiksi YouTubesta. 

Ari Kärkkäinen, sairaanhoitaja YAMK, yksilö- ja työyhteisöcoach
puh 044 2396 821 / ari.karkkainen@entratum.fi