Vuorovaikutus on terveydenhuollon todellinen säästökone

Terveydenhuollossa puhutaan nyt säästöistä enemmän kuin koskaan aiemmin. Kaikkialta etsitään keinoja tehdä työtä tehokkaammin ja halvemmalla. Hoidon tarve ei kuitenkaan säästöjen yhteydessä häviä mihinkään ja on sanottu, että ihmisen hoitaminen tulee lopulta aina halvemmaksi kuin hoitamatta jättäminen.
Minulle tulee mieleen yksi kysymys: voiko pelkästään vuorovaikutuksen parantaminen tuottaa taloudellista hyötyä?
Kyllä voi.
Tässä ajatukseni, miksi näin on.
Terveydenhuollossa yksi yleisimmistä mittareista on aika. Lähes kaiken tulee tapahtua nopeasti ja esimerkiksi lääkärin ammattitaitoa arvioidaan sen perusteella, kuinka nopeasti hän suoriutuu vastaanotoista. Aika ihmeellistä, mutta valitettavan totta.
Se, että käytetään enemmän aikaa potilaan kanssa ja panostetaan vuorovaikutukseen, ei ole hidaste, eikä rahantulon este, vaikka niin ajatellaan. Päinvastoin. Kun potilas kokee tulevansa kuulluksi ja kun hänen tilanteensa ymmärretään mahdollisimman varhaisessa vaiheessa oikein, vältetään yksi terveydenhuollon suurimmista kustannusten aiheuttajista: toistuvat käynnit tai toisin sanoen, väärä hoito.
Usein myös se, että potilas saa kertoa asiansa rauhassa, lyhentää vastaanottoa. Olen tämän saanut itse kokea.
Useinkaan se, että potilas tulee uudestaan ja uudestaan palveluun, ei johdu huonosta lääke- tai hoitotieteellisestä osaamisesta, vaan puutteellisesta vuorovaikutuksesta, epäselvästä tilanteen arvioinnista ja heikosta perustelusta potilaalle. Potilas ei tiedä, miksi hoito on tämä eikä tuo, tai mitä hänen pitää tehdä seuraavaksi. Seurauksena hän palaa takaisin tai hakee toisen mielipiteen.
Tällä kaikella on aivan varmasti hintansa.
Kun vuorovaikutukseen panostetaan ja se mahdollistetaan:
-
Tilanne hahmottuu paremmin jo ensimmäisellä kerralla.
-
Potilas sitoutuu todennäköisemmin päätökseen paremmin.
-
Luottamus järjestelmää ja ammattilaisia kohtaan kasvaa.
Näiden seurauksena toistuvien kontaktien määrä vähenee.
On kuitenkin hyvä huomioida, että pelkästään laadukas vuorovaikutus toisi säästöjä. Se ei tietenkään korvaa hoitoa eikä tee kaikista tilanteista helppoja.
Laadukas vuorovaikutus tekee sen, mikä terveydenhuollossa on taloudellisesti arvokkainta. Se vähentää virheitä, korjaa väärinkäsityksiä ja sitä kautta vähentää tarpeetonta uudelleenhakeutumista.
Ja tämä on rahassa mitattavaa.
Siksi vuorovaikutus ei ole "vaalenapunaista hattaraa", vaan yksi terveydenhuollon kovimmista taloustekijöistä. Toivoisin tämän ajatuksen kantavan myös sinne, missä päätöksiä tehdään.
Ari Kärkkäinen, sairaanhoitaja YAMK, yksilö- ja työyhteisöcoach
puh 044 2396 821 / ari.karkkainen@entratum.fi
