Laadukas vuorovaikutus on pitkän aikavälin investointi

08.11.2024

Kiireisessä työympäristössä jokainen minuutti lasketaan tarkkaan. Saattaa tuntua houkuttelevalta hoitaa asiat nopeasti ilman, että pysähdytään kuuntelemaan ja ymmärtämään asiakkaan todellisia tarpeita. Kuitenkin panostaminen vuorovaikutukseen voi tuoda merkittäviä pitkän aikavälin hyötyjä. Kun asiakas kokee tulevansa kuulluksi ja ymmärretyksi, luottamus ammattilaiseen kasvaa, ja tämä voi vähentää uusintakäyntien tarvetta.

Laadukas vuorovaikutus ei aina vaadi pitkiä keskusteluja. Lyhyessäkin kontaktissa voi olla aidosti läsnä. Pieni hetki, jolloin ammattilainen kääntää huomionsa organisaation tavoitteista asiakkaan tavoitteisiin, huoliin ja tarpeisiin, voi luoda vahvan perustan luottamukselle.

Mutta kuinka usein piiloudumme kiireen taakse ja uskottelemme itsellemme, ettei ole aikaa olla läsnä?

Sote-alalla kiire ja massiivinen työmäärä voivat estää syvällisen keskustelun. Mutta kuinka usein piiloudumme kiireen taakse ja uskottelemme itsellemme, ettei ole aikaa olla läsnä? Usein 1-2 minuuttia pidempi aito kuunteleminen voi auttaa selvittämään asiakkaan todellisen huolen, joka ei välttämättä olekaan se "ainainen" polvisärky, vaikka se sellaisena esiintyy. Kun asiakkaan tarpeet ymmärretään jopa ensimmäisellä käynnillä, uusintakäyntien tarve vähenee ja hoito tehostuu.

Pitkän aikavälin panostus vuorovaikutukseen tuo mukanaan tehokkaampia hoitotuloksia ja paremman asiakaskokemuksen. Stressi, niin potilaan kuin ammattilaisenkin, vähenee, kun samalla asialla ei tarvitse ottaa yhteyttä useita kertoja ja kun ammattilaisen ei tarvitse kerta toisensa jälkeen tehdä samoja asioita uudestaan ja uudestaan.

Vaikka kiire on osa monen ammattilaisen arkea, vuorovaikutukseen panostaminen voi olla yksi tehokkaimmista tavoista hallita kiirettä ja varmistaa, että kaikki osapuolet saavat parhaan mahdollisen hyödyn kohtaamisesta. Kaikki haasteet eivät toki ratkea laadukkaalla vuorovaikutuksella, mutta sen merkitys on valtava ja sillä saadaan aikaan merkittäviä muutoksia.

Ari Kärkkäinen, sairaanhoitaja YAMK, yksilö- ja työyhteisöcoach
puh 044 2396 821 / ari.karkkainen@entratum.fi