Anna palautetta, älä latteuksia

Ihan hyvä se oli, tosi kiva, ihan ok, ei ollut mulle mitään uutta, ei ollut sitä mitä toivoin, sä olet hyvä.

Kuinka usein olet kuullut tällaisia palautteita? Kuinka usein olet itse antanut tällaista palautetta? Kuinka usein olet haastanut palautteen antajaa kertomaan lisää? Kuinka usein olet kertonut perustelut palautteellesi?

Olin 2018 syksyllä hoitotyön seminaarissa osallistujana. Seminaarissa yksi puhujista oli suomalainen tunnettu näyttelijä. Itse odotin kovasti tätä osuutta jo siitäkin syystä, että pääsin näkemään kuinka esiintymisen ammattilainen liikkuu, kuinka hän puhuu ja minkälaista hänen muu elekieli on. Itse aihe ei minulle ollut niin tärkeä.

“Ei ollut sitä, mitä odotin.”

Kysyin kolmelta eri ihmiseltä myöhemmin, mitä he pitivät tästä esityksestä. Jokainen vastasi samalla tavalla. “Ei ollut sitä, mitä odotin.”

Jos itse saisin tuollaisen palautteen, saattaisin jäädä pohtimaan, mitä he sitten minulta odottivat. Kun esitin tämän kysymyksen näille kolmelle ihmisille, kukaan ei oikeastaan osanut sanoa, mitä he näyttelijän esitykseltä odottivat.

Itse sain vast´ikään nimettömän palautteen omasta luennostani. Palaute kuului sanasta sanaan näin: “Ei Ari Kärkkäistä enää koskaan esiintymään opintopäiville eikä muuallekaan. Ei mitään annettavaa + liian iso ego.”

“Nyt ei ollut perinteisiä latteuksia palautteessa.”

Ensireaktio tähän oli kauhistus. Voi että, olenko egoillut luennolla ja eikö minulla todellakaan ollut mitään annettavaa. Hieman palautetta pureskeltuani ajattelin, että hienoa! Nyt ei ollut perinteisiä latteuksia palautteessa. Vai oliko sittenkin?

Eihän tuo palaute oikeasti antanut minulle yhtään mitään, paitsi ehkä avoimia kysymyksiä, joita voin sitten tulkita mieleni mukaan.

“Seuraavaksi hyvässä palautteessa on vaihe, jossa palautteen antaja kertoo, mitä hän toivoo jatkossa.”

Pilkon tuon palautteen osiin.

Ensimmäinen asia on kertoa se, mitä tämä palautteen antaja kertoikin. Sinulla ei ollut mitään annettavaa minulle ja sinun egosi on liian iso. Seuraava vaihe hyvässä palautteessa on se, että palautteen antaja kertoo, miten se luento ja ego ym. vaikutti häneen. Mitä tunteita iso ego aiheutti, minkälaisia ajatuksia se herätti kun ei ollut mitään annettavaa. Miksi en halua nähdä sinua enää opintopäivillä enkä muuallakaan. Seuraavaksi hyvässä palautteessa on vaihe, jossa palautteen antaja kertoo, mitä hän toivoo jatkossa. Toivon, että pureudut aiheeseen tarkemmin, toivon että liikut vähemmän. Mitä haluan sinulta?

Usein palaute jää ensimmäiseen vaiheeseen, koska se on helpointa. On helppo sanoa, että jokin oli hyvää tai huonoa. Varsinkin nimettömänä annettu palaute edesauttaa tätä.

“Positiivinenkin palaute ilman perusteluja on pelkästään kohtelias latteus.”

Hyvin annettu palaute, negatiivinen tai positiivinen, auttaa ihmistä kehittymään. Positiivinenkin palaute ilman perusteluja on pelkästään kohtelias latteus, eikä johda kehittymiseen.

Minkälainen palautteen antaja sinä olet? Anna palaute rohkeasti ja rakentavasti. Älä latele latteuksia.